Начало Новини Публикации Портфолио  Дизайнери   Вход   EN 
 
 
 Кандидат студенти
 
 Начини за кандидатстване и прием в специалност ДИЗАЙН.
 Прием на студенти по специалност "ДИЗАЙН".
 Информация за кандидатстудентските изпити, курсове, дати и цени.
 Учебна програма по специалност "ДИЗАЙН".


  Новини
 
  Конкурс по дизайн 2024
  Изложба "Лула, дизайн и дим" на д-р Десислав Гечев
  Неда Малчева - Съдбата на дизайна в ръцете на худо...
  Конкурс по дизайн 2023
  Безплатен подготвителен кандидатстудентски курс 20...


 Публикации
 
  Creativity and innovation in interdisciplinary are...
  Generation of abstract forms and compositions by t...
  Векторизиране на растерни изображения и изграждане...
  “Модерните” пропорции
  Приложение на светлинният дизайн, при създаване на...


 Студентски живот
 
  Линк за изтегляне на документи за ЛЕТНИ СТАЖОВЕ
  [2013-2014] Линкове за изтегляне на Курсови работи
  Математика - Теми от проф. Терзиян
  Дипломиране по "Промишлен дизайн" - Документи
  Линкове за изтегляне на курсовите работи по <<Мето...




 
 
КОНКУРС ЗА ДИЗАЙН 2024 Величко Великов Йордан Йорданов Траян Димитров Диана Герги Траян Димитров
 
Многовариантен синтез на търсещи решения при пропорциониране в дизайна
 

   МНОГОВАРИАНТЕН СИНТЕЗ НА ТЪРСЕЩИ РЕШЕНИЯ ПРИ ПРОПОРЦИОНИРАНЕ В ДИЗАЙНА

Проф. д-р инж. Орлоев, Н., Маг. инж. Узунов, К.


Abstract: The research presents the solution of typical problems in the synthesis of multiple search solutions for proportioning with numerical approaches to the design such as a methodological foundation and illustrate the possibilities for significantly improving the effectiveness of creative and innovation process in training and actual design practice, incl. the development of specialized software programs.

KEYWORDS: PROPORTION, PROPORTIONING IN DESIGN, DESIGN SYNTHESIS USING DIFFERENT PROPORTIONS, PROPORTION / PROPORTIONING SOFTWARE.

 
 

    1. Увод
При създаването на нови и усъвършенствани решения пропорционирането с числени подходи (най-често с помощта на геометрични редове / прогресии) се осъществява въз основа на избрана / предпочитана пропорция, респ. избран или предпочитан единен пропорционален строй, като се материализира доминираща авторска визия – безмащабна рисунка / схема или по въображение, водейки се от генерирана в творческото съзнание представа. Възможно е двете тенденции да се прилагат комбинирано, съчетавани итеративно от интензивно функциониращ творчески ум.
Обикновено творческият синтез е безалтернативен и приключва с пропорциониране на едно фаворизирано авторско решение. “Зад борда” на творческия синтез остава множество неизследвани и нематериализирани алтернативи.

2. Предпоставки и начини за решаване на проблема
От проучените литературни източници не са известни препоръки или решения за генериране на многовариантен синтез на търсещи решения с една или повече пропорции, респ. в един или в различни пропорционални строеве, а съществуващите техники и методи не визират възможността за създаване на множество от алтернативни търсещи решения с последващ анализ, оценка и краен избор на варианти – кандидати за изпълнение.
Едно обяснение за този творчески дефицит може да бъде липсата на специализирани програмни продукти, която елиминира многовариантния синтез и избора на алтернативни търсещи решения.
Обстоятелството, че съвременните информационни технологии и средства правят лесно решим обсъждания проблем, стимулира настоящото изследване да анализира възможностите за практическа реализация, а след решаване на принципни казуси да бъдат дефинирани условия, предпоставки и принципи за създаване на адекватни софтуерни програми за дизайн и редизайн.

3. Решаване на научния проблем
Решаването на дефинираната задача на изследването е ориентирано към синтез на поредица от творчески казуси (задачи) с цел разкриване на спецификата на базови принципи и аспекти, върху които да бъде изградена методика и софтуерна програма за реален многовариантен алтернативен синтез на търсещи решения.

 
 

Фиг.1. Еднотипно членене на изходен ортогонален контур – правоъгълник. Членене на страните на правоъгълника и на вписаните в него четириъгълници в съотношения: а) III. РПЧ - 1,122; б) РЗС - 1,272; в) = 1,414; г) ЛЗС - 1,618
   1. задача: Анализ на същността и влиянието на единния пропорционален строй при синтез на търсещи решения в изходен базов контур – четириъгълник (правоъгълник и ромбоид)при запазване на структурата на членене, респ. на характера на закономерността и структурата на геометричното построение в контура (формата).
Характерно за всички разгледани случаи е, че члененето (разбиването) на изходни елементарни форми с направление (хоризонтално - вертикално) – фиг. 1. и 2. и с насоченост (ориентация) – фиг.3. води до възникване на триъгълници, т.е. форми с насоченост (ориентация), с различна интензивност на отслабването им – от статични до динамични (острохарактерни, заострени), което придава на синтезираните решения различни визуални стойности с нюансно преливащи, ясно изразени тенденции.

1.1. Еднотипно членене на изходен ортогонален контур (форма) – правоъгълник със страни в съотношение 1:2 и диагонал (фиг.1.):

 
 

Фиг. 2
   1.2. Еднотипно членене на изходен ортогонален контур (форма) – правоъгълник със съотношение (пропорция) на страните: а) II. РПЧ – 1,059; б) III. РПЧ – 1,122; в) ЗВ – 1,309; г) ЛЗС – 1,618 (фиг. 2.):

 
 

Фиг. 3.
   1.3. Еднотипно членене на изходен ортогонален контур (форма)–ромбоид като афинно изображение на правоъгълниците от фиг.2. – (фиг. 3):

 
 

Фиг. 4.
   2. задача: Еднотипно членене на изходен ортогонален контур (форма) – правоъгълник със съотношение (пропорция) на страните: а-а’) ЛЗС – 1,618; б-б’) ЗВ– 1,309; в-в’) III. РПЧ – 1,122; г-г’) II. РПЧ – 1,059

Геометричното построение от фугира а) служи като изходен геометричен модел за адаптиране (въвеждане) и творческо визуално интерпретиране (фиг.4.) :

 
 

Таблица 1. Редове с прдпочитани числа с номинал Н = 40 mm
   3. задача: Визуални илюстрации за изследване на влиянието на единия пропорционален строй при синтез на търсещи решения със зададен, концептуален или условно-въображаем семантичен характер, с или без дефинирани условия, изисквания и ограничения (фиг.5.), въз основа на данни от табл. 1.

 
 

Фиг.5. Влияние на единния пропорционален строй. Пропорциониране на едно изображение с различни пропорции, т.е. в различни пропорционални строеве с: а) спазване на единен константен размер (Н = 40 mm); б) без наложени изисквания / ограничения
   

 
 

Фиг.6.
   4. задача: Вариативен синтез на търсещи решения в един и същи пропорционален строй.
Осъществяване на многовариантен вариативен синтез на търсещи решения с общ единен пропорционален строй чрез реализация на една визия (концептуална представа) посредством комбинации от различни стойности (размери) от един и същи ред (фиг.6.).

 
 

Фиг. 7
   5. задача: Разгледаните примери, както и цялата следваща творческа практика при пропорциониране с числени подходи, т.е. с редици от генерирани по някаква закономерност стойности (числа), поставят дефинитивно задачата от функционално-технологично и естетическо естество за визуално затваряне на размерни вериги.

Става дума за осъществяване на хармонично компенсиране/затваряне на размери в единна метрична картина, както при редица с ЛЗС – 1,618) – виж фиг.7.:

 
 

   Важно:
Успешното решаване на този важен за пропорционирането с естетически критерии казус предефинира избора на числа от генерирана редица (прогресия) като подчинен на специфично за дизайна като проектна култура know-how, което се поддава на формализиране, но и изисква дълбока естетическа култура.
За целта е необходимо комбинирано формално-интуитивно откриване на аналитичните (алгебрични) връзки между числата от редицата, с последващо предпочитане и избор на целесъобразни и естетични съчетания от числа (размери), с които да бъде осъществено пропорционирането.

 
 

Фиг. 8.
   6. задача: При дизайн на ново решение (форма, композиция, продукт, обект, система и др.) възникват два типови случая:
6.1. Синтез на ново решение в съответствие с предварително създадени представи, модели, образи, схеми, рисунки, скици и т.н., независимо дали са остри (“телени модели”) или заоблени (меки, омекотени), при екстремно придържане към доминиращата в съзнанието представа.
Препоръчителна последователност за процедиране:
(1.а.) Ако концептуалната форма е остра, тя е готова за пропорциониране (оразмеряване).
(1.б.) Ако концептуалната форма е мека (омекотена, заоблена), препоръчително е целесъобразното й оребряване/заостряне.
(2.) Синтез на пропорционални решения:
а) Моновариантен синтез – на едно решение.
б) Многовариантен синтез – на търсещи решения.
(3.) Целесъобразно омекотяване на крайни пропорционални решения с нюансна доработка.
6.2. Синтез на ново решение в съответствие с безразмерни рисунки, схеми (скици), независимо дали са остри или омекотени (заоблени, меки) , без екстремно или строго придържане към доминираща в съзнанието концептуална представа, с цел синтезиране на алтернативни търсещи решения.
Препоръчителна последователност за процедиране:
(1) Създаване на остра изходна форма.
(2) Синтезиране на набор от пропорционални остри търсещи решения.
(3) Подбор на предпочитани варианти – кандидати за решение.
(4) Целесъобразно омекотяване на варианти - кандидати за решение.
(5) Анализ, оценка и избор на варианти – кандидати за изпълнение.

7. задача: Синтез на търсещи или крайни 2D или 3D остри решения с целесъобразно прилагане на принципите на ортогоналността, респ. на ортогоналното проектиране.
При доминацията на принципа на ортогонализма / ортогоналността, т.е. с преобладаващо или осезаемо присъствие на съвкупност от успоредни и перпендикулярни формообразуващи линии, съгласувани с хоризонталното и вертикалното направление, респ. с ортогоналния геодезичен кръст, препоръчително е следването на принципите на ортогоналното проектиране.
Дори и в много сложните практически казуси в такъв случай са необходими три проективни решения (проекции), осъществени с целесъобразно прилагане на функционалното проектиране на инженерната графика, както и художественото пропорциониране въз основа на естетически критерии.
Примерно решение – фиг. 8.:

 
 

Фиг. 9.
   8. задача: Синтез на търсещи или крайни 2D или 3D остри решения с целесъобразно прилагане на принципите на неортогоналността, респ. на неортогоналното проектиране.

При доминация на принципа на неортогонализма / неортогоналността е препоръчително съчетаване на принципите на ортогоналното проектиране с изграждане на целесъобразни “ад хок” (ad hok – лат., за специален / конкретен случай) мрежи с фокусна координация (с фокуси; полюси) и лекални (обвивни) линии – прави, криви, смесени.

В такъв случай фокусите/полюсите (респ. и лекалните линии) са част от проектното решение и се пропорционират като същностни структурни елементи на формата / обекта. Т.е. те имат виртуален характер в структурите, респ. в обемно-пространствената структура на синтезираното пропорционирано решение.

Примерно решение – фиг. 9.:

 
 

Фиг. 10.
   9. задача: Относно мястото и приложението на пропорционирането с помощта на естетически критерии при осъществяване на принципа за развитие на форма / композиция като целева творческа процедура – самостоятелно или в рамките на концепцията и принципите на формализираната естетика.
В качеството на визуална илюстрация е представена примерна интуитивна креативно-иновационна последователност с няколко характерни графични стъпки (интерпретации) – без достигане до крайно решение (фиг. 10.)

 
 

   На фиг.10. е илюстриран примерен итеративен синтез от спонтанно генерирана изходна безмащабна графична идея до възникване на семантично ориентирана търсеща композиция – при следване на принципа за развитие на форма / композиция, вкл. с използване на хармонизиращия ефект от пропорционирането:
а) Спонтанна изходна безмащабна (непрпорционирана) остра форма.
б) Остра форма, пропорционирана с геометрични похвати, респ. фокусна координация с прави лекални (обвивни) линии.
в) Трансформация на пропорционираната остра форма в мека, с въвеждане на фокусна координация с криви лекални (обвивни) линии.
г) Развитие с последващо омекотяване на формата, като й се придава адекватна семантика, липсваща в изходната форма а.
д) и т.н. с възможни нови/следващи стъпки (итерации).

4. Резултати и дискусия
Анализът на обхванатите типови задачи дава основания за аргументиране на изводите:
1. Обогатяването на теорията и практиката на пропорционирането въз основа на естетически критерии е перспективен път, създаващ предпоставки, за реален многовариантен синтез на алтернативни търсещи решения в условия на ефективен креативно - иновационен процес.
2. Методологията за пропорциониране, изградена върху принципните основи, обхванати от изследваните казуси / задачи издига на ново нивотворческия процес при дизайн и редизайн.
Сама по себе си тя позволява създаване на методика за пропорциониране не само на метрични, но и на неподаващи се само на метрика величини, качества и закономерности, особено когато става дума за физически, химически и биологически процеси, структури, обекти и системи, както на микро-, така и на макрониво.

5. Заключение
Анализът от изследванията потвърждава тезата за естетични и креативно – иновационни функции на пропорционирането в дизайна. Същевременно, той става концептуална и експериментална основа за създаване на програмен продукт за пропорциониране на 2D и 3D обекти, форми и композиции въз основа на задълбочен и широко обхватен креативно – иновационен многовариантен синтез на алтернативни търсещи решени като обект за обучение, научно изследване и ефективна, творческа дизайн практика.

6. Литература
1. Орлоев, Н. А., Пропорциониране на форми, изделия и композиции с помощта на естетични критерии. В кн. “Промишлен дизайн 2. Джуджаро и ние”, Под ред. на Н. Орлоев. Русе, Печатна база при Русенски университет, 1996, с. 107 - 158.
2. Орлоев, Н. А., Методологически основи на промишления дизайн. II част: Теория на композицията (Композзиционно формоизграждане). Хаб. Труд за присъждане на научно звание “ПРОФЕСОР”. Русе, Русенски университет, 1997, с. 325 – 648.

 
 

   Статията е публикувана в: "MACHINES, TECHNOLОGIES, MATERIALS", Volume III – SYMPOSIUMS: "DESIGN&ERGONOMICS", "INDUSTRIAL INFORMATICS", "GEAR TRANSMISSIONS", "MANAGEMENT", с. 27-31, – доклад на 8-ми Международен конгрес МТМ’ 11 във Варна , 19-21.09.2011 г.

 
 
Автор: Камен Узунов Публикувана на: 29.09.2011   07:29
 
Публикации
   Creativity and innovation in interdisciplinary areas of knowledge.
   Автор: [Камен Узунов] Публикувана на: [13.10.2012   11:42]   
   Generation of abstract forms and compositions by transition from one form to another
   Автор:[Камен Узунов] Публикувана на: [13.10.2012   11:19]   
   Векторизиране на растерни изображения и изграждане на полилинии при пропорциониране на 2D и 3D обект ...
   Автор: [Катедра ПРОМИШЛЕН ДИЗАЙН] Публикувана на: [03.11.2011   22:10]   
   “Модерните” пропорции
   Автор:[Катедра ПРОМИШЛЕН ДИЗАЙН] Публикувана на: [03.11.2011   21:49]   
   Приложение на светлинният дизайн, при създаване на уникалност за интериорна среда
   Автор: [Катедра ПРОМИШЛЕН ДИЗАЙН] Публикувана на: [03.11.2011   21:32]   
   Здравословни работни места - насоки за оценка на риска по време на работа
   Автор:[Катедра ПРОМИШЛЕН ДИЗАЙН] Публикувана на: [03.11.2011   21:24]   
   Общи изисквания при проектиране на ръкохватки за силов захват с цяла длан. Класификация.
   Автор: [Катедра ПРОМИШЛЕН ДИЗАЙН] Публикувана на: [03.11.2011   21:16]   
   Съвременни технологии за печат върху текстил
   Автор:[Катедра ПРОМИШЛЕН ДИЗАЙН] Публикувана на: [03.11.2011   19:48]   
   Дизайнът – накъде, докога или как?
   Автор: [Катедра ПРОМИШЛЕН ДИЗАЙН] Публикувана на: [03.11.2011   19:34]   
   Пропорция в дизайна. Принципи на пропорционирането с естетични критерии.
   Автор:[Камен Узунов] Публикувана на: [29.09.2011   08:17]   
   Многовариантен синтез на търсещи решения при пропорциониране в дизайна
   Автор: [Камен Узунов] Публикувана на: [29.09.2011   07:29]   
   Столове Ластика и Curly от Величко Великов за Lago
   Автор:[Величко Великов] Публикувана на: [26.04.2011   17:06]   
   Daisy chair
   Автор: [Величко Великов] Публикувана на: [11.02.2011   13:28]   
   Програмен продукт за пропорциониране при дизайн и редизайн на 2D и 3D обекти, форми и композиции с п ...
   Автор:[Камен Узунов] Публикувана на: [30.10.2010   19:47]   
   Идеализацията в рекламата
   Автор: [Стелиана Николова] Публикувана на: [13.05.2010   09:05]   
   Креативност в рекламата
   Автор:[Румен Димитров] Публикувана на: [13.05.2010   08:24]   
   Темата за рекламите и секса е стара и дълга колкото самата история
   Автор: [Петя Бенекова] Публикувана на: [13.05.2010   08:16]   
   Руните и тяхната символика
   Автор:[Радослава Генова] Публикувана на: [11.05.2010   07:04]   
   Влияние на музиката върху човека
   Автор: [Владислава Ваташка] Публикувана на: [10.05.2010   07:57]   
   Езика на тялото - Автор: Лъчезар Иванов
   Автор:[Катедра ПРОМИШЛЕН ДИЗАЙН] Публикувана на: [10.05.2010   07:49]   
   Черно и бяло
   Автор: [Петя Бонева] Публикувана на: [10.05.2010   07:44]   
   Линденмайер системи или дирята на костенурката
   Автор:[Елица Калоянова-Иванова] Публикувана на: [18.10.2009   16:08]   
   Нов метод за генериране на инверсна симетрия
   Автор: [Елица Калоянова-Иванова] Публикувана на: [26.02.2009   15:49]   
   Проекти от Генчо Гоев
   Автор:[Gencho Goev] Публикувана на: [07.08.2008   18:55]   
   Промишлен дизайн. Компютърно и материално моделиране и макетиране.
   Автор: [Камен Узунов] Публикувана на: [12.02.2008   19:51]   
   ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ (ИИ)
   Автор:[Камен Узунов] Публикувана на: [08.02.2008   13:27]   
  Вие преглеждате публикации.
За да прочетете цялото съдържание на публикация, маркирайте я.
 
 
 
Начало
Новини
Публикации
Дарители
Учебна програма
 
 
Портфолио
Промишлен дизайн
Продукт дизайн
Графичен дизайн
Интериорен и Екстериорен дизайн
WEB дизайн и Мултимедия
Транспортен дизайн
 
 
Дизайнери
Студентски живот
Седмичен график
Кандидат студенти
 
 
Контакти:
Катедра "Промишлен дизайн"
Русенски университет "Ангел Кънчев"
ул. Студентска N 8
7017 Русе
България
Тел: 0887 273 040, 082/888 558 или 082/888 845
E-mail: doichinov@uni-ruse.bg
 
© Copyright Industrial Design Dep.