Lindenmayer системите или L-системи били представени през 1968 г от биолога Aristid Lindenmayer, първоначално измислени като математическа теория за растежа и развитието на растенията. В “Библията” на Л-системите "`The Algorithmic Beauty of Plants" (ISBN 0-387-97297-8) - или ABOP накратко, Lindenmayer и Prusinkiewicz написали:
Главната концепция на Л-системите е пренаписването. То е техника за дефиниране на сложни обекти от успешно слагане на мястото им части от началния обект, използвайки поставяне на пренаписващи правила или продукция. Л-системата е начин за построение, което съдържа описание на частите и това как те се сглобяват заедно. Описанието се прилага само на себе си известен брой пъти (рекурсивни нива) така че фракталите и рекурсивните форми много лесно се описват с Л-системи. Ето защо те са използвани за виртуално моделиране и създаване на множество растения и органично изглеждащи форми. С увеличаването на нивото на повтаряне формата бавно “расте” и става по-сложна.
Във всеки фрактал има безкрайно повторяща се форма. При създаване такъв фрактал, естествено е, че най-простия начин се състои в това, да се повторят няколкото действия, които създават тази форма. Вместо думата "повторение" използваме математическия синоним "итерация". [1]
Повече по темата тук:
http://elrid.cult.bg/f/Pages/Itteration.php
Най-видими са фракталните структури при растенията. Растежа им е подчинен на итерациите на цикличния атрактор.
Повечето растения имат някаква форма на разклонение. Това се случва, когато основното стъбло се разделя на много клони. Всеки от тях се разделя на по-малки клонки и това продължава до най-малките клончета. Вероятно сте обърнали внимание, че клонче от дървото изглежда подобно на цялото дърво и листче от папрат изглежда почти идентично на цялото растение. Това всъщност се нарича самоподобие - едно от най-важните свойства на фракталите.
Пример 1
Пример 2
Но използването на Л-системите не се изчерпва със създаването на статични изображения на растения. Много повече, Л-системите или turtle graphics дават възможност за анимиране на процесите на растежа, за генериране на терени с планини и реки.В [2] може да се видят още приложения. Специализираният плъгин за 3d studio max Lparser позволява генериране на органични форми. [3]Лесна програма за генериране на л-системи е руската Mkokh.
Съществува разнообразен 2д и 3д софтуер за генериране на Линденмайер системи. Смятам, че те биха били полезен инструмент в ръцете на талантливият дизайнер. Използването им за креативни дизайн цели би било новаторско, защото в интернет мрежата има сравнително малко информация на български.